laupäev, 17. detsember 2016

Iälilliq

Parladsõhõ talvõilma, ku kõrralist lummõ ei olõq, aq lumbi pääl iks jääd om, sobis väega häste valgõ Haapsalu sali, miä om ka nigu lumõkuninganna tett iäkiri. Kivvega õnnõlehekiräst saa niimuudu hoobis iälillikiri.
Praeguse talveilmaga, kui korralikku lund ei ole, kuid tiigi peal ikka õrn ja ilus jääkiht on, sobib väga hästi valge Haapsalu sall, mis on ka justkui lumekuninganna tehtud jääkiri. Kividega õnnelehekiri muutub nii hoopis jäälillekirjaks.
Varrampa olõ-i seod kirjä kudanuq, hää om taad kutaq - lää-i igäväs. Uutmaldaq oll' siski taa, et üte ilma nuppõldaq kiräh sali kudaminõ võtt nii pall'o aigu - olõ-s sukugi tsipsti ja valmis. 
Ma ei ole varem selles kirjas salli kudunud, mõnus kudumine oli - ei läinud kogu salli jooksul igavaks. Üllatav oli mulle aga see, et ühe ilma nuppudeta salli kudumine võib nii palju aega võtta, ei saanudki ühe ropsuga valmis.
Et sali peris ilma nuppõlda ei jäässiq, koi naaq veerepitsi sisse. Taa om katõ otsaga asi. Nuppõga pits raamistas tõtõstõ ilosahõ sali ärq, aq murõq om taa as'aga iks kah. Veerepits kuatas ju suurõmbidõ vardidõga ku sali; ku sali keskmädse jao kua ma 2,75 mm, sis veerepitsi 3,5 mm vardidõga. Nonii, ku kiäki annassiq noq mullõ häid knihve, kuimuudu saa 3,5 mm vardidõga kutaq nii piinüst langast ilosit nuppõ (tuu tähendäs niimuudu, et nupi keskeh olõssi-i määnestki mulgukõst nätäq), sis saassiq mul tõtõstõ hää miil. Ma olli taaga peris hädäh, viimäte jääki-s ummi nuppõga peris rahu. Mulkõga nupiq ummaq mu meelest säändseq kehväq plönniq, mitte õigõq nupiq.
Et sall päris ilma nuppudeta ei jääks, kudusin need äärepitsi sisse. See on aga selline kahe poolega mündi juhtum. Tõesti, nuppudega äärepits raamistab salli ilusti ära, kuid mure on sellega ikka ka. Äärepits kootakse ju jämedamate varrastega kui salli keskosa; kui ma keskosa koon 2,75 mm, siis äärepitsi koon 3,5 mm varrastega. Kui nüüd keegi annaks mulle hea nipi, kuidas on võimalik nii jämedate varrastega kududa sedavõrd peenikesest lõngast nuppe nii, et nupu keskele ei jääks mingit koledat auku (augupoegagi ei tahaks seal näha). Ma olin sellega päris hädas, lõpuks ei jäänudki lõpuni rahule. Aukudega nupud pole mingid õiged nupud, vaid ainult haledad plönnid.
Viimädse pildi pääl ommaq lähkümbäst mu murõlatsõq nätäq kah.
Viimase pildi peal on mu murelapsed lähemalt näha kah.

2 kommentaari: